The United PR1 Friends

This weblog is for Iranian,Tabrizian,Farzaneganian,pr1 friends. We've been friends since 4 years ago. About 33 people,with 33 quite different attitude to everything that gathered together.

Sunday, January 08, 2006

لا اکراه فی الدین

به نام خدا كه اجبار و اكراه را در دين حرام خواند

جناب آقاي احمد قابل نوشتند كه: (( نظر فقهي شخصي من اين است كه پوشش سر واجب نيست ))جناب اقاي احمد قابل شجاعتي بخرج دادند كه در مورد مسئله ساده پوشش سر، حكم قائم به خود بدهند و هيچگونه ترسي از كسي نداشته است. يعني ايشان ثابت كردند كه هيچگونه حكم اجبار پوشش سر در دين وجود ندارد. در حالي كه هيچ مدرك ديني وجود ندارد كه بر پوشش سر اجباري دلالت كند متاسفانه 25 سال بايد تلاش مي شد كه به اين سخن برسيم. دانشمند عزيز جناب آقاي احمد قابل حجاب را واجب مي دانند ولي پوشش سر را واجب نمي دانند.
اینجا حتي اهل كتاب و زناني كه ديگر سن و سالي از آنها گذشته است به پوشش سر اجبار مي شوند كه خود بر خلاف ايات قران است. حتي زنان مسلماني كه نمي خواهند پوشش سر داشته باشند نيز محترم هستند و هيچ كس حق ندارد با زور و نيروي انتظامي آنان را مجبور كند. اختيار در امر پوشش سر واجب است و هيچ مجتهدي تا امروز فتواي اجبار نداده است. هر كشوري كه با قانون پوشش سر را اجبار كند و يا با اجبار بردارد ضد حقوق بشرعمل كرده است.متاسفانه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي رد صلاحيت خود روز ها در مجلس تحصن مي كنند ولي براي حقوق نصف جامعه كه زنان مي باشند، هيچ گونه حركتي نمي كنند.

بعد از هفدم دي ماه 1314، كه رضاخان كشف حجاب كرد، تمام هدف حوزه علميه بر اين شد كه حجاب را به هر صورت برگذار كند كه منجر به انقلاب 1357 شد و اولين درخواست اين بود كه پوشش سر قانون بشود. اين ناراحتي از رضاخان تبديل به يك افراط ديني شد. اين كينه تنها دليل اجبار بود. متاسفانه انقلاب عنوان انقلاب حجاب را به خود گرفت. تبديل اختياربه اجبار صورت گرفت. حيات پوشش سر در اختيار است و امروز وقت آن رسيده است كه به حقوق زنان احترام گذاشت و بيان كرد كه اسلام طرفدار زنان است. توجه كنيد هنگامي كه دكتر و استاد بزرگ اقاي آقاجري فتواي آيت الله صانعي در مورد مساوات ديه زن و مرد را بازگو كرد ، مجلس سخنراني ايشان بهم خورد. ايا افراطيون مقدس نما نمي توانند ببينند كه فتواي مرجع تقليد چيز ديگري است؟ اگر بگوييم سنگسار در اسلام وجود ندارد، برده داري حرام است، زن نيز حق طلاق دارد و طبق ايات قران كريم، ذبح و غذاي اهل كتاب مورد قبول قران است، ما را كافر و دشمن مي خوانند.
كساني كه دنبال اين اختيار هستند ، كافر و دشمن نيستند بلكه دنبال احياي حجاب هستند. پوشش سر بايد با نيت و قلب صورت بگيرد كه در جامعه شناخته شوند و نه از روي اجبار و محاكمه. هر شخصي كه موافق اجبار و زور در پوشش سر است ، خود ضد اسلام و مسئله حجاب است. قاتلان پوشش سر كساني هستند كه اجبار را در آن مطلوب مي دانند.
پوشش سر اجباري ، ستون استبداد ديني قرار دارد مسئله كوچكي نيست.
اگر بتوان با پوشش سر اجباري مبارزه كرد، مي توان اساس و پايه استبداد ديني را درهم ريخت. همه مراجع معاصر ضد پوشش سر اجباري هستند و اين عمل را اسلامي نمي دانند. چقدر بايد صبر كرد تا اين مسئله روشن گردد؟ چرا بايد جوانان را گول بزنند و فقط بگويند حجاب از ضروريات دين است. اين سخن كليشه اي فقط تنفر را بوجود مي اورد. شفاف بگويند اگر مردانگي را در خود مي بينند كه پوشش سر طبق روش معصومين اجباري است. ولي خود مي دانند كه روش معصومين بر اختيار بوده است.

21 Comments:

  • At 1/09/2006 8:12 AM, Anonymous Anonymous said…

    bename Oo

    salam bacheha

    az man mishnavin bahse dini nakonin chon na u na in ahmad gabel dar haddeshe...

    va madrake dini ham be hadde kafi moojoode ...(agar donbalesh begardin)
    vali ejbar nist ...fagat chon tooo in mamlekatin bayad roayat konin ... harja ye ganooni dare...

    va in fagat too dine ma nist ... hejabe yahoodiha az eslam besyar sakht tar bood ... garche tahrif shode vali hanooz madrakesh hast ...

    harfe bi paye va asas too blogetoon nazarin ...
    hadde agal az yeki bezarin ke do kalame harf halish bashe...

    vali agar khodetoon agelane bedoone taassob beshinin chandta ketab darbareye hejab bekhoonin va az falsafash sar dar biyarin in chiza ro neminevisin...

    dar zemn maha adat darim har chi ke az din doost darim gabool konim harchi ke doost nadarim ba tojihatemoon raddesh konim ...

    behar hal pishnahad mikonam az in hciza too blogetoon nazar nazarin chon na man na u dar hadde nazar dadanim!...

    la ekraha feddin...gad tabayyanarroshdo menalghay...fagad estamsaka belorvatelvosga...lanfesama laha...

    falsafeye la ekraha feddin ham hich tashabohi ba in gazye nadare ...
    din ejbar nist ..in ganoone mamlekate ke ejbare ... va chon zendegitoon az in mamlekat tamin mishe bayad roayat konin dar jamee...
    agar che kheyli az ganoonaye mamlekate ma na eslamiye na rabti be eslam dare...

    byby

     
  • At 1/09/2006 9:13 AM, Anonymous Anonymous said…

    doroste ekhtiyariye aziz ...

    va bayad ensan khodesh entekhab kone pooshesho va kasi ejbar nakone ...

    vali in estebdade dini nist...

    harfa dorost vali eshtebahe jamee ro nemishe be din marboot sakhr...
    in estebdade dini nist..estebdade shakhsiye hamin ...
    bekar bordane lafze din sahih nist ...

    too in matlab be nazare man agar mohem bashe ine ke tahodoodi gabele gaboole vali rabti be estebdade dini nadare ...

    avvalesh yedor sarsari khoondam dekr kardam kollan nafy kardin vali ye bar dige khoondam didam kolli nist ... manzoor ejbare...

    vali azizan farz konin shoma ke toofarzaneganin ejbare ke moaddeletoon balaye 14 bashe vagarna az madrase miyayn biroon mirin ye ja dige ....
    chon esmetoon farzanegane bayad ejbaran moaddeletoon balaye 14 bashe mage na aziz ???

    chon esme jamee eslamiye bayad roayat she ...

    vali beharhal dar in bare harfaye hich kodoom az ma kamel nist bayad ye adame vajede sharayet nazar bede...

    rasti in ahmad gabel jeddan kiye!!!
    bayad kashf konam...
    akhe tahala aslan esmesho nashnide bidam...
    haaa vase haminnemidoonam chejoor adamiye ... vase hamin oon harfe gablimo pas migiram ta vagti tahgig nakardam ...

    eshare be : az yeki matlab bzearin ke harf halish bashe!!!(ziyadi ajoolane gezavat kardam)

    khosh bahsin bachehaaa

    byby

     
  • At 1/09/2006 9:17 AM, Anonymous Anonymous said…

    ratsi

    poosheshe sar dar eslam vajebe ...

    va yek iaz motabartarin ahkame eslamiye ...

    va ta oonja ke man ettela daram hich mojtahedi az olamaye shie ya sonni ke motabar bashe bar khalafe in chizi nagofte :D

     
  • At 1/09/2006 11:16 AM, Blogger Ferina said…

    حتی اگر همین طور باشه و پوشش سر در اسلام واجب باشه باز شکایت ما در مورد قانون های جامعه است. وقتی اسلام گفته هیچ اجباری در دین نیست چرا جامعه ی ما که ادعای کامل بودن قولنینش رو داره و میگه قوانین اسلامی چرا باید اجبار رو به کار بگیره؟ چرا حتی خانم هایی که مسلمان نیستند رو مجبور می کنه که پوشش سر داشته باشن؟ پدر من می گفت که توی یکی از شرکت های ایرانی(اسمش یادم نیست) که نیاز به متخصص خارجی دارن خانم های متخصص برای هر روز کاری چند صد هزار تومن اضافی فقط برای این می گیرن که مجبورن آزادی و اعتقادشونو به خاطر مکانی که دارن توش کار می کنن زیر پا بذارن. به نظر شما واقعا این کار درسته؟

     
  • At 1/09/2006 11:22 AM, Blogger Ferina said…

    البته من از خیلیا شنیدم که به قول شما بعضی از کسایی که واجد شرایط هستند هم همین اعتقاد خودشونو اعلام کردن ولی خوب مسلما همه ی مردم باخبر نشدهن. مریم جان من هم می خوام در مورد آقای احمد قابل و کسای دیگه ای که این نظرو دارن تحقیق کنم. الکی نیست که. حتما یه دلیلی وجود داره که بعضی از عالمان دین این عقیده رو دارند دیگه! لطفا اگه در این مورد چیزی پیدا کردی به ما هم خبر بده

     
  • At 1/09/2006 11:55 AM, Blogger Ferina said…

    یه مطلبی از سایت http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2005/01/050113_mj-qabel-new-approach.shtml پیدا کردم
    نظر شما چیه؟؟؟


    انديشه های تازه درباره شريعت و عقلانيـت

    مهدی جامی





    احمد قابل از نوانديشان فقه شيعه به تازگی حاصل پژوهش های خود را در باره رابطه شريعت و عقلانيت در وبلاگ شخصی اش منتشر کرده است. اين انديشه های جسورانه می تواند انقلابی در شيوه دخالت دين در زندگی فردی و اجتماعی ايرانيان شيعه ايجاد کند.
    احمد قابل اين روزها پس از مدت درازی کشمکش سياسی و تجربه زندان، برای فرار از تنگناهای اجتماعی و فشارهای سياسی ايران در تاجيکستان اقامت گزيده است.

    او در سلوک فکری خود برای رسيدن به مجموعه دستاوردهای تازه در فقه شيعی که بسياری از احکام را دچار دگرگونی می کند، از پيوند عقل و شرع که از بنيادی ترين انديشه های پايه در فقه است صورت بندی تازه ای عرضه کرده است.

    او در بيان سلوک فکری خود می نويسد: " من انکار نمی کنم که از مسیر « شرع » ، به محوریت « عقل مستقل » رسیده ام. یعنی درابتدای تحصیل، مثل بسیاری از طرفداران نظریات رایج، گمان می کردم که « عقل شرعی، عقل مستقل از شرع نیست، بلکه عقل مستفاد از شرع است و تنها در منطقة الفراغ شرع، حق اظهار نظر دارد». ولی اقرار می کنم که پس از تحصیلات بیشتر وکاملتر و بررسی دقیقتر متون دینی ( قرآن و مجموعه عظیم روایات شیعی و سنی ) به این نتیجه رسیدم که: خدای سبحان وصاحب شریعت و اولیاء خدا، با صراحت اقرار کرده اند که عقل، حجت مستقل باطنی است که خداوند برای بشر قرار داده است وحجت ظاهری(پیامبران الهی) وشرایع آنان، تنها در منطقة الفراغ عقل، حق اظهار نظر مستقل رادارند ودر سایر موارد، موظف به تأیید وتأکید حکم عقل می باشند."

    "شرع جايی می آيد که حکم عقل نباشد"

    به زبان ساده غير فنی، آقای قابل يک اصل اجتهادی را وارونه کرده و بر پايه تازه ای قرار داده است. او می گويد تا کنون اصل اين بود که از عقل بايد در جايی استفاده کرد که شرع ساکت باشد و حکمی نداشته باشد، اما با وارونه کردن آن به اين نتيجه رسيده که از شرع بايد در جايی بهره برد که عقل را به آن راهی نيست يا در آن ساکت است و در باقی موارد حکم همان حکم عقل است.

    استدلال او بر اين پايه است که "عقل حجت اصلی است وشرع حجت ثانوی." و نتيجه می گيرد که چون بی ترديد "در هر پدیده ای، باطن اصل است و ظاهر باید درخدمت باطن باشد" پس آنچه در دين اصل است عقل است نه نقل که پايه شرع دانسته می شود.

    وی البته معترف است که از ديدگاه دينی "نمی توان هرادعای اثبات نشده به نام علم وعقل را مطلق کرد و بدون دلیل قانع کننده، چیزی را پذیرفت". اما شريعت نمی تواند به احکامی تن دهد که "با تمامی رویکردهای عقلانی مخالفت داشته باشد".


    متن کامل نظرات احمد قابل را در اينجا بخوانيد

    او می گويد: آنچه من برداشت کرده ام و تا هنگامی که کسی مرا به بطلانش قانع نکند، به آن ملتزم خواهم بود این است که در تمامی اصول و فروع شریعت ، محوریت و حجیت عقل، جاری و ساری است و شریعت، تنها در « منطقة الفراغ حکم عقل» (جايی که عقل حکمی ندارد يا نمی تواند به حکمی برسد مثل عبادات) حق تشریع و گزینش دارد.

    بنابرين احمد قابل يکباره تمام دستگاه فقهی را تحت کنترل عقل در می آورد. او از اينکه فقها تاکنون در بسياری موارد بر خلاف عقل رفته اند تا ظاهر احکام را حفظ کنند اظهار تاسف می کند.

    گسترش دادن دايره مجازها، محدود کردن دايره ممنوعات

    نتايجی که احمد قابل از اين دگرگونی در نوع استباط فقهی می گيرد بسيار جسورانه و در مواردی شگفت آور است.

    اولين نتيجه گيری عام او آن است که با چنين رويکردی به فقه و شريعت بشر تمام توانايی های خود را احضار می کند و هيچ مرز و محدوديتی جز بر مبنای شرع عقلانی برای او وجود ندارد. او نتيجه حاصل از اين روش را " مباح و مجاز بودن تمامی بهره مندی های بشر از توانایی های طبیعی خود وامکانات موجود درطبیعت وجهان هستی" می داند مگر "مواردی که مبتنی بر دلائل اطمینان آور عقلی و شرعی ممنوع شده باشد".

    به زبان ديگر، « اصل بر مجاز بودن همه چیز است بجز مواردی خاص ومحدود که با دلیل اطمینان آور، ممنوع بودن آن ثابت شده باشد.»

    او در اينجا يک اصل ديگر را نيز وارونه می کند. چرا که اصل برای بسياری از فقها تا کنون بر ممنوعيت بوده است: « اصل بر ممنوع بودن همه چیز است بجز مواردی که با دلیل اطمینان آور، مجاز بودن آن ثابت شده باشد.» اما او نظرش درست بر خلاف اين اصل آن است که همه چيز مجاز است مگر خلاف آن با دليل ثابت شده باشد.

    احمد قابل می گويد او در اعتقاد به چنين رويکردی در فقه تنها نيست و افراد متعددی "ازعالمان واقعگرای شریعت" با او اظهار همدلی کرده اند، "ولی نوبت به بیان مصادیق که می رسد، این همراهان تقلیل می یابند و یا سکوت و عدم همراهی را ( علیرغم قبول ) ترجیح می دهند که ناشی از « شدت تقیه » است."

    ولی او خود فهرستی طولانی از تغيير احکام در اثر اين تغيير نگرش به دست می دهد تا مصداق های عينی عقلانی کردن شريعت را به دست داده باشد. او تاکيد می کند که اين احکام "علی رغم تفاوت درنتیجه، کاملا مبتنی برادله عقلی ونقلی قرآنی وروایی خصوصا روایات معتبر شیعی است".

    نمونه های تغييرات در احکام

    نوع نگاه احمد قابل بسياری از احکام جزايی شريعت را به طور طبيعی تغيير می دهد و کنار می گذارد. از آن ميان قابل مجازات ندانستن "ارتداد" بسيار قابل توجه است. از ميان ديگر تغييرات در احکام، مجموعه احکام مربوط به زنان از حجاب تا طلاق و حق قضاوت و مديريت دگرگون می شود. در واقع در اين نگاه، دين يک دين حداقلی است که کمترين دخالت را در زندگی بشر دارد نه حداکثر دخالت را. حرمت به انسان و اتکا به دانش های روز و استناد به عقل، پايه احکام و نظرات چنين دينی است. گزيده ای از اين تغييرات را در اينجا می آوريم:

    1 واجب نبودن نماز آیات و اتکا به نظریات کارشناسان نجوم (ژئوفیزیک) درچند و چون اثبات اول ماه.

    2 اشتراک دختر وپسر در سن بلوغ (درصورت عدم بروز علائم طبیعی بلوغ) برای عبادات و تعیین سن مشخص ومشترک درموارد حقوقی وجزایی.

    3 تقلیل نجاسات به موارد آلوده کننده و تغییر مطهرات، به تبع آن ( مبتنی بر باز نگری در پدیده های آلوده کننده و پاک کننده براساس یافته های علمی ).

    4 عدم نجاست ذاتی انسان ( با هرعقیده ومرام ) ولزوم احترام به همه ی آحاد بشر.

    5 آزادی بشر در انتخاب یا وانهادن عقیده به صورت مستمر،مبتنی براستدلال درحد توان هر فرد. منتفی شدن حکم« ارتداد» به عنوان یک حکم سیاسی ومصداقی برای مقابله به مثل، که یادگاری ازدوران « جنگ های اعتقادی » ای بود که بعدها درقالب جنگ های صلیبی آشکار شد .

    6 حرمت ترور و درگیری هایی که منجر به خسارت دیدن بی گناهان می شود. هرگونه آدم ربایی یا بمب گذاری و رفتارهایی از این قبیل، جز در وضعیت جنگی و درمورد افرادی که با سلاح به حقوق آدمیان تهاجم کرده اند.

    7 جواز بهره گرفتن از حیوانات حلال گوشتی که غیر مسلمان آن را برای عرضه به بازار محصولات خوراکی، ذبح کرده است.

    8 مجاز بودن معاملات جدید،که سابقه ای در گذشته تاریخ نداشته اند وعقلانی ومنطقی شمرده می شوند مثل برخی انواع بیمه ومعاملات بانکی وبورس واستصناع.

    9 معتبر و مشروع بودن « نکاح معاطاتی » در ازدواج موقت. و مشروع بودن ازدواج موقت دخترانی که به بلوغ رسیده ودارای رشد فکری اند، باشرط عدم انجام عمل زناشویی( که از آن به عنوان صیغه ی محرمیت نام برده می شود و سایربهره های جنسی، غیر از عمل زناشویی را مجاز می گرداند ) بدون اجازه ی پدر. البته گرفتن اجازه از پدر یا مادر مستحب است و در برخی مجامع (مثل ایران، که باحیثیت اجتماعی خانوادگی سروکار دارد) عقلا وعرفا لازم است.

    10 مجاز بودن ازدواج با پیروان شرایع الهی وهر انسانی که حق طلب وملتزم به مبانی عقلانی ومنطقی است واز تحمیل باورهای خود به دیگران پرهیز می کند.البته ازدواج با همکیشان خود اولویت دارد.

    11 مجاز بودن زنان برای قضاوت ، افتاء و مدیریت جامعه.

    12 عدم وجوب پوشش سر وگردن برای زنان ولزوم یا اولویت رعایت عرف در این مورد.

    13 عدم وجود حق ویژه برای فقیهان درمورد حکومت ومدیریت جامعه و حرمت تصدی مناصب تخصصی اجتماعی از سوی کسانی که دانش لازم برای تصدی را ندارند.

    14 عدم نجاست مشروبات الکلی،علیرغم حرمت نوشیدن آن.

    15 حرمت لعن مؤمنین واز جمله خلفای راشدین .

    16 پذیرش شهادت زنان درتمامی مسائلی که حضورآنان درعرض حضور مردان قراردارد وعدم تفاوت ارزش شهادت ایشان با مردان.

     
  • At 1/09/2006 11:56 AM, Blogger Ferina said…

    http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2005/01/050113_ahmad-qabel-text.shtml

     
  • At 1/09/2006 11:57 AM, Blogger Ferina said…

    وبلاگ شخصی احمد قابل:
    http://ghabel.persianblog.com/

     
  • At 1/09/2006 12:08 PM, Anonymous Anonymous said…

    bename Oo ke ba eshg amad va bar masti afzood...

    aziz too hokme poshandane sar dar eslam hich tardidi niast va jozve ahkame avvaliyye ast va sanaviyye nist ke hokoomat betoone faskh ya ebda kone ...

    dar inbare ham oongadr ketab hast dar dastras ke hich tardidi dar in poosheshe sar nist ...

    hala be man nagofti aziz baraye inke too farzanegan bemooni va esmesho yadak bekeshi majboori moaddele balaye 14 biyari mage na ??? nemitooni begi ke chon in ganoon too in madrase hast man az avordane moaddele balaye 14 zade shodam!!!

    baraye inke too in mamlekat zendegi koni va esme mosalmoon va irani ro yadak bekeshi bayad be ganoone jamee ehteram bezari ...va oon khanum gheyre msoalmoon ham chon dare inja zendegi mikone va hokoomat amniyatesho tamin mikone majboore be ganoon ehteram bezare...

    aziz man avvalin bare hamchin chizi mishnavam ...ta hala too in hame ketabike khoondam falsafe mazhab va ... tahala hichja be in barkhord nakardam ke poosheshe sar vajeb nist!!!!

    fagat too pooshoondane soorat beyne olama tardid hast ke aksariyyat hokm be vajeb naboodan dadan ...
    vali too pooshoondane sar hich ekhtelafi nist ...
    nemidoonam in ahmad gabel az koja hamchin fetvayi dar avorde ..aslan mojtahede? kiya gaboolesh daran ?
    ...


    vali ferro jan vagti darbareye chizi tahgig mikoni az avval vase khodet tasmim nagir ke man bayad felan natije ro begiram..bezar natijeye vageyi ro begir na inke ooni keaz avval esrar dari hatman doroste ...

    baz ham migam hich alemi dar shie va sonni vojood nadare ke poosheshe sar ro ekhtiyari bedoone too dine eslam ...

    :D pas in moredo bikhiyal sho chon aksesho girnemiyari...

    vali fek konam bejaye khoondane in harfa agar falsafeye hejab dar eslam ro bekhooni na tanha nafyesh nemikoni balke ba kamale meyl mipazirish ... ya hadde agal mifahmi vase chi hamchin ganooni dar eslam hast...

    ziyadi roo menbar neshastam..yeki payinam biyare!
    salavat khatm konin...
    :P :D

    khosh bahsin bacheha

     
  • At 1/09/2006 12:29 PM, Anonymous Anonymous said…

    motassefam ferro jan

    vali in agaye ahmad gabel hich chi az eslam va shariat nemidoone...

    va tebge nazare shakhsi ganoon ha ro taghyir dade...

    ishoon hatman dalile ejazye pedar ro nemidoone ke intori avaz karde ...

    pas hamoon harfe avval ro dobare tekrar mikonam..

    az yeki chiz benvisin ke ye chi halish bashe!!!!!!!!!!!!!
    in aga hich chi halish nist...

    in tarafdari az zanan ham yek sooestefade az ehsasate zanane ke tarafdarash ziyad she...
    agar falsafeye har kodoom az in ahkame eslam ro dar in mavared bekhooni motmaennan khodet shakhsan mohre ebtal be in harfaye ahmad gabel mizani...

    hameye in ganoonha tojihiye ke vase nafse khodesh vaorde ...
    HICH KODOOM AZ GAVANINE AVVALIYYE GABELE TAGHYIR NIST AZIZ...

    in agaye ahmad gabel ham be anzare man yek adame hazyan goo hastesh ke be khatere bi bando bariye khodesh in gavanin ro dare avaz mikone ... ke albatte hich ensane ageli inharo nemipazire ...

    khodayish yekam fekr kon...

    aslan chandta ketab dar bareye falsafeye in ahkam khoondi...
    sharab najes ast dalil dare... ejazeye pedar dar ejzdevaj dalil dare...hokme ertedad dalil dare ... hokme kafer dalil dare ...hamash dalil daran... vali dalile in ahmad gabel fagat erzaye nafse ensane hamin...

    dar morede hejab ham tosiye mikonam ketabe masaleye hejab az shahid motahhari ro bekhooni...

    zan hich vagt nemitoone gezavat kone chon bar payeye ehsas tasmim migire ... momkene estesna bashe vali hokm dar aksariyyate aziz...

    tak take inharo mitoonam ba dalilaye falsafish rad konam ... adame ejazeye pedar ham fagat rah ro baraye sooestefadeye bishtar az dokhtaran baz mikone be nafe mardan...

    peyambare eslam khatame nobovvat ast ...
    in ahmad gabel ba in harfash dare serahatan eddeaye nobovvat mikone va yek dine jadid miyare ...

    omidvaram tahte tasire harfaye mzoakhraf va bi paye va asas ke hatta yek kalame dar moredesh tahgig nakarde ( chin be inja emkan nadasht berese !) garar nagirin...

    har anche agl gooyad shar migooyad har anche shar gooyad agl migooyad va in do ba ham tanagozi nadaran ...

    az man mishnavin in posti hazf konin ...

    roozi fardi az bani esrail tobe mikone ... khoda mige : ey mard... giram to toobe ari va man to ra bakhshidam an jamaat ra ke az rah be dar kardi che ???...

    ketabhaye shariati ham dar morede ahkam va shariat khoobe ...albatte pish zamine mikhad khondanesh ke vagarna momkene bardashte ghalat beshe az harfash...

    bazam migam pishnahad mikonam in postetoono hazf konin... chon harfha kamelan bi paye va bi asase aziz... bar paye ehsasat tasmim nagirin ...


    id manam add konin bacheha gasedak_m67

     
  • At 1/09/2006 12:38 PM, Anonymous Anonymous said…

    ingilis zamani ke natoonest ba mosalmoona mogabele kone fergeye bahaiyat ro ijad kard va dar zamane khodesh va aknoon ham tarafdarani dare ...

    in ahmad gabel ham sad darsad yeki az haminayi ke mikhad fergeye jadid biyare vali na ba esme jadid ba yek raveshe jadid ...

    va be hamin dalil bbc intor hemayatesh mikone vagarna bbc ro che be ahkame eslami...

    khodayish yekam ba zarrebin negah konin...gazye mashkook nemziane??? :D masalan tizhooshin :P :D

     
  • At 1/09/2006 12:57 PM, Anonymous Anonymous said…

    Rasti inam yadam raft begam :

    Agar fagat yeki az olamaye shiie ya hatta sonni hamiye ahmad gabel bood ishoon az avordane nameshoon darigh nemikardan!!!!!!( tagiiyyeye olama poosheshiye baraye naboodane hami!!!!)

    Agar ham ishoon aleme eslami boodan hich vagt bbc afkaresho montasher nemikard…

    Ino dige bacheye 7 sale ham mifahme …

    Gorboonetoon…byby

     
  • At 1/09/2006 1:30 PM, Anonymous Anonymous said…

    baba shirzaan!
    ghashan bud,eyval

     
  • At 1/09/2006 2:21 PM, Blogger Ferina said…

    اولا من از جهت نگاهت به مسئله واقعا تعجب می کنم مریم خانوم، که اگه نمی شناختمت واقعا فکر می کردم خیلی مغرور و از خود راضی هستی.
    وبلاگ جای اظهارنظره. اگه شخصی بخواد با این حرف ها و نظرات از راه به در بشه یعنی هیچ ایمانی نداره و همون بهتر که از راه به در شه.و اگه فقط به خاطر اینکه کسی می خواد بحثی راه بندازه و نظر اشخاص دیگه رو هم در مورد موضوعی بدونه دهنشو ببندی و بگی بشین سر جات این دیگه از وسعت ظرفیت خودته.
    این که این قدر سریع راجع به شخصی اظهار نظر قطعی بکنی فکر نمی کنم درست باشه. من نه تحت تاثیر حرف های این آقا هستم و نه قبولش دارم. این که این آقا هیچی از فلسفه و دلایل وجود تمام احکام دینی باخبر نیست اصلا درست نیست.احمد قابل اگه اشتباه نکنم مجتهده ولی چون هیچی در موردش نمی دونم نمی تونم اظهار نظر کنم. اینو هم بگم که من به هیچ وجه نمی دونستم احمد قابل کیه و موقع گذاشتن این مطلب رو وبلاگ می خواستم این اسم رو پاک کنم و بعد از تحقیق راجع به گذاشتن اسم اظهار نظر کنم. ولی موضوع مطلب چیز دیگه ایه که به حکومت مربوط می شه. موضوع در مورد قانون کشوره. من نمی گم برای ایرانی و مسلمان بودن نباید حجاب داشته باشم. من نمی گم چون 14 حد نصاب نمره ست از گرفتنش زده شدم. من دارم اعتراض می کنم به این که سوال ها طوری هستن که دانش آموزا برای 14 گرفتن باید چیزایی رو تو مغزشون فرو کنن که اصلا قبول ندارن. دارم می گم امتحان سطح مطلوب علم دانش آموز رو نشون نمی ده. من دارم اعتراض می کنم. به اینکه اگه اجباری در دین نیست چرا اولین چیزی که در حکومت اسلامی دیده می شه اجباره. چرا فرهنگ سازی نمی کنن؟ چرا نمی خوان به خودشون زحمت بدن و فقط با یه قانون و زور خودشونو راحت می کنن؟
    نمره ی 14 کشورهای اروپایی هم اینه که نماد هیچ دینی تو کشورشون قابل استفاده نیست. واسه همینم با پوشش سر اجازه ی تحصیل به خانومارو نمی دن و با حجاب اجازه ی ورود به بعضی جاهارو هم نمی دن. پس اگه نیاز داری که بری اونجا باید به قانون اونجا احترام بذاری و حجاب رو از رو سرت ورداری. با استدلال تو کار اروپایی ها کاملا درسته. چون برای کار در اونجا باید به قانون اونجا احترام بذاری دیگه نه؟؟


    من هم کتاب هایی در این مورد خوندم و تا جایی که بتونم مطالعه مو ادامه می دم. شاید اطلاعاتم به اندازه ی مال تو نباشه ولی خوب در سطح احکام اصلی اسلام که هست. کتاب هایی که گفتی می شناسم.کتاب (زن) دکتر شریعتی رو خوندم و قسمتی از کتاب دکتر مطهری رو هم همین طور. این که طرف مقابل رو این قدر تحقیر کنی واقعا درست نیست. اصلا خوشم نیومد.
    همه ی حرف های احمد قابل قابل قبول نیستند و خیلی ممنون که یاد آوری کردی که یه بچه ی 7 ساله هم اینو می فهمه.فقط اگه دقت کرده باشی گفته می تونه عقل بر شریعت مقدم باشه. این می تونه تمام چیزهایی رو که تو گفتی زیر سوال ببره. اینکه واقعا ما حق داریم از روی عقل تصمیم بگیریم و اصلا جواب این سوالمونو کی باید بده خودش سوالیه. باید دلیل منطقی برای رد این جمله وجود داشته باشه و عبارت های (حتی یه بچه ی 7 ساله م اینو می فهمه) و (این احمد قابل هیچی از اسلام حالیش نیست) برای رد این موضوع کافی نیستند. باید فلسفه و اثبات و دلیلی برای رد این جمله که (عقل بر شریعت مقدمه) وجود داشته باشه. همون طور که همه ی احکام اسلام دلیل و مدرک دارند و هر ادعای غیری با دلایل قابل رده.

    آدم هیچ وقت نمی تونه دانای کل باشه و همیشه در راه کماله. آره واقعا یه دقیقه از رو منبر بیا پایین ببین که چند نفر با فهمی در سطح فهم خودت دارن این حرفارو می زنن. و اطلاعات بعضی هاشون شاید از مال تو هم بیشتره. فقط تنها فرقی که با تو دارن اینه که با یه دیدگاه دیگه قرآن و کتاب های دینی رو می خونن. و فکر نمی کنم درست باشه به خاطر این تفاوت بزنی توی سرشون.

     
  • At 1/09/2006 3:14 PM, Anonymous Anonymous said…

    vaaaaaaaaaay


    ferro jan man motassefam ro baraye to nagoftaaaaaaaaaaaam...

    manzooram vase in adam bood!!!!!

    agar hamchin bardashti kardi vagean ozr mikham...

    man ke goftam dar haddi nistam ke ezhare nazare mohem konam har chi ham migam ba agle nagese khodame hamin!!!!

    aziz doroste ejbar dorost nist ino kamelan gabool daram...

    agar ham goftam in post ro hazf konin vase ine ke u halite vali momkene yeki biyad bebine tahte tasir garar begire ...
    hamin...

    bazam migam agar fekr kardi gasdam tahgir boode kamelan eshtebah kardi aziz...
    man kasi nistam ke bekham khodamo balatar bedoonam...

    manoozram ham oon bacheye haf sale tahgire u nabood be hichvajh...

    bejane khodam bardashte eshtebah kardi az harfam ...

    vali to fagat ye janbeye gazye ro too blog gozashti ... ke dige in forsate be khanande nemide harfaye mogabele oon fard ro ham bekhoone va in yani tasire manfiye matlab...
    agar khoob ro mziari bayad bad ro ham kenaresh bezari ta taraf godarte tasmim dahste bashe...

    man ham danaye kol nistam... va hanooz ham fekr mikonam hichi halim nist in do kalame ham ke minvisam be khatere yeki do ketabe ke khoondam vali in dalil bar danayi nist ...

    vali inke u neveshti ba in post yani tayide harfaye ahmad gabel...!!!
    va estefade az ayeye goran vase in mozo dar inja jayez nist aziz...

    bazam agar bardashte ghalat shode az harfam ya man bad neveshtam ke bekhoda manzoori nadashtam ozr mikham...
    bale too in harfaye farhang sazi va gheyre to nazara dari migi chera ina ro too postet nagofti??? ke harkimikhoone befahme chera ino gzoashti ...
    har joor rahatin ...har bahsi deletoon mikhad bezarin ... va har tor ke mikhayn gezavat konin...

    agar oomadam inja nazar dadam fagat be in dalil bood ke betoonam komaki konam ...
    va agar midoonestam hamchin bardahsti mishe hichvagt chizi nemineveshtam aziz...

    bazam ozr byby

     
  • At 1/09/2006 3:30 PM, Anonymous Anonymous said…

    راستي اينم يادم رفت بگم ... عزيز تو چرا عقل و شرع رو از هم جدا مي كني... اسلام به عقل ميگه رسول باطني و به نبي و شرع رسول ظاهري ... تا رسول باطني تو رو به راهي هدايت نكنه چطور رسول ظاهري مي تونه ؟؟؟ ... ولي همه ي عقل ها در يك حد نيستن ... عقل سليم هر چي كه شرع بگه رو تاييد ميكنه ..ولي بعضي چيزها هستن كهاز حيطه ي عقل انسان خارجه و اين هم به صورت وحي بر اون نازل مي شه ...
    ما فقط با عقل در مورد چيزاييك هدربارش اطلاعات داريم ميتونيم تصميم بگيريم مگه نه ؟؟؟ ...مگه ما همه چيز رو مي دونيم ؟؟؟ كه بخوايم فقط با عقل تصميم بگيريم ... خود عقل اين نتيجه رو به انسان داده كه به شريعت نياز هست ..مگه نه؟ ... پس وقتي عقل اين اجازه رو داده ما شرع رو قبول كرديم ... يعني عقل راهو براي شرع باز كرده در مورد چيزايي كه اطلاع نداره و در مورد چيزاييهم كه اطلاع داره هر دو يك نظر دارن پس دو چيز مساوي در يك نظر چه جوري ممكنه بر هم برتري داشته باشن ؟؟؟

    اگر هم دوست ندارين من اينجا نظر بدم بگين ... اصلا ناراحت نميشم ...شايد جدا ايراد ازمن بوده و هست ...

    خوش باشين

     
  • At 1/09/2006 3:40 PM, Anonymous Anonymous said…

    agar ham az harfam narahat shodi mitooni hameye nazarhamo pak koni ...aslan narahat nemisham ... agar ham intor bahat harf zadam be in dalil bood ke fekr mikardam ma baham in harfa ro nadarim ... ( ke bekhaym az daste ham narahat beshim )...

     
  • At 1/10/2006 1:51 PM, Blogger Ferina said…

    نظر و کامنت در این وبلاگ آزاده. به شرطی که به دیدگاه طرف مقابل توهین نکنی.یا از عبارت هایی استفاده نکنی که برداشت بد ازشون بشه. ما نظر هیچ کسی رو محکوم نمی کنیم. طرز تفکر هر کسی محترمه

     
  • At 1/10/2006 6:24 PM, Blogger Zahra said…

    فروي عزيز مطلبت خيلي قشنگ بود مخصوصا اينكه به اجباري نبودن دين و حجاب (لا اكراه في الدين )تاكيد داشت اما در مورد اين كه پوشش سر و گردن مستحب است يا واجب خودم هم مثل تو نمي دونم و من قبل از اينكه نظر آقاي احمد قابل رو بدونم هم نظرم همين بود چون نمي تونم از آيات قرآن بفهمم كه واجبه يا نه يه قسمتي از آيه خيلي گنگه و نياز به تفسير داره كه من به هيچ كدوم اعتماد كامل ندارم چون اكثرا به مستندات تاريخي بيشتر تكيه دارند تا تعقل بعضي ها هم ممكن است نظر شخصي شان آن چيزي نباشد كه نوشته اند و به خاطر يك سري مصلحت ها اين گونه نوشته اند
    علاوه براين همان طور كه خودت هم نوشته بودي اگر قرار باشه كسي با خواندن اين مطلب نظرش عوض بشه همون بهتر كه عوض بشه و اون فرد اصلا اعتقادي در اين زمينه نداشته كه بخواهد عوض بشه و مثلا تو در تضعيف ايمانش نقش داشته باشي

    در ضمن دوستان عزيز لطفا وقتي كه كامنت ميگذاريد اصل احترام به نظر ديگران رو فراموش نكنيد

     
  • At 11/13/2012 1:21 PM, Anonymous Anonymous said…

    Что то я не понял , если правду сказать , как вы на самом деле не более аккуратно предпочтительнее , чем вы можете прямо сейчас. Вы очень умны. Вы понимаете, что существенно с точки зрения этого вопроса, заставил меня по-моему верить его от многочисленных разнообразных углов. Его, как женщины и мужчины не очарован , пока это не что-то делать с женщиной гага ! Ваша собственная питания хорошо. Во все времена поддерживать его! Желаем Вам удачи!

     
  • At 8/17/2021 4:13 PM, Blogger fgthtyhsrty said…

Post a Comment

<< Home